De sociale kaart inzetten in de coronacrisis

/, Invis, Jalp, Sociale kaart/De sociale kaart inzetten in de coronacrisis
Tekening van het coronavirus (een bolletje met stekels)

De uitbraak van het coronavirus heeft voor iedereen grote gevolgen. Elkander helpt inwoners bij het vinden van betrouwbare informatie en hulp. Met laagdrempelige informatieve teksten, het laatste nieuws en een digitale sociale kaart met honderden coronahulp-initiatieven. En een speciale actiebanner die dit alles met één muisklik bereikbaar maakt.

Laagdrempelige informatie

In sociaal loket Jalp vinden inwoners verwijzingen naar betrouwbare uitleg van gezaghebbende bronnen. Alles in begrijpelijke taal en voortdurend bijgewerkt op basis van de laatste stand van zaken. Het content-team en de Helpdesk van Elkander ondersteunen gemeenten en bibliotheken bij het lokaal aanvullen van deze informatie. Zo krijgen we samen snel een goede informatievoorziening op poten. Inwoners van Deventer komen via Deventerwijzer.nl bijvoorbeeld uit bij actuele informatie over de bereikbaarheid van de sociale teams, bij lokale coronahulp voor minder digitaal vaardige mensen en bij het aanvraagformulier voor de financiële steunmaatregel Tozo.

Ook in de digitale CJG’s is er aandacht voor corona. In de betrouwbare teksten van Opvoedinformatie Nederland lezen bezoekers onder meer hoe ze hun kind hygiëneregels kunnen leren. En krijgen ze tips voor het thuisblijven met kinderen. Bijvoorbeeld op de website van CJG Zeist. Bezoekers van CJG-websites krijgen daarnaast van ons extra nieuwsberichten over opvoeden en opgroeien in coronatijd.

Coronahulp in de sociale kaart

De digitale sociale kaart is bij uitstek een geschikt middel om inwoners te voorzien van lokale, actuele corona-informatie. Organisaties die hun gegevens in de digitale sociale kaart Invis beheren, kunnen nu speciaal producten aanmaken onder de noemer ‘Coronahulp’. Het coronahulp-aanbod uit de sociale kaart wordt automatisch getoond bij de informatieve teksten over het coronavirus. Inmiddels staan er al honderden initiatieven voor coronahulp in Invis. Bezoekers van de Sociale Kaart Nunspeet vinden bijvoorbeeld psychologische e-hulp in een Virtuele Spreekkamer, of kunnen hulp krijgen van het speciale Corona-Daadjesproject van Stichting Welzijn Nunspeet.

Het grote voordeel? De organisaties zorgen zélf voor actuele gegevens, met wat hulp van de Elkander Servicedesk. En organisaties die met hun hulpinitiatief in meerdere gemeenten actief zijn, hoeven hun gegevens maar op één plek in te voeren, om op meerdere websites getoond te worden.

Actiebanner

Al deze corona-informatie is rechtstreeks bereikbaar vanaf elke pagina in Jalp of het digitale CJG, via een speciale corona-actiebanner. Bovenin het scherm kunnen bezoekers meteen doorklikken naar een overzichtspagina met informatieve teksten, hulp uit de sociale kaart, betrouwbare internetlinks en nieuwsberichten.

Bekijk de corona-overzichtspagina op Noordoosthelpt.nl.

blank

Meer weten?

Neem contact met ons op!