Balanceren op de rand van het bezuinigingsravijn
Elkanders sociale kaart: een onmisbaar stuk gereedschap
De omineuze term ‘Ravijnjaar’ laat weinig tot de verbeelding over. Of het nu 2026 of 2028 wordt: gemeenten krijgen straks veel minder budget [1]. Tegelijkertijd blijven zij onverminderd verantwoordelijk voor het uitvoeren van wetten als de Wmo en de Participatiewet. Ook zonder deze bezuinigingen was het al een uitdaging om inwoners die een steuntje in de rug nodig hebben van de juiste hulp te voorzien. Nu komt deze kerntaak van de gemeente nog verder onder druk te staan [2, 3]. De uitwerking van verdere versobering laat zich uittekenen: nog langere wachtlijsten en overbelasting van het sociaal loket. Het hulpaanbod in het sociaal domein is vaak zo uitgebreid en versnipperd dat zowel inwoners als professionals overzicht missen.
De oplossing
De oplossing? Die ligt volgens ons in meer verbinding en samenhang tussen gemeente, inwoners en organisaties. En in duidelijke informatievoorziening. Met sociale kaart Invis werkt Elkander intensief samen met bijna 50 gemeenten. Daarbij kiezen steeds meer gemeenten voor een sociaal domein-website, de complete wegwijzer voor het sociaal domein. Dit is een uniek product, dankzij de volledige integratie van sociale kaart Invis in een website met duidelijke uitleg van wet- en regelgeving en teksten met praktische tips.
Met de sociale kaart heeft je gemeente een krachtig stuk gereedschap in handen. Juist nu de wachtlijsten lang zijn en gemeenten een steeds groter beroep moeten doen op zelfredzaamheid van inwoners. Goed geïnformeerde inwoners zijn zelfredzamer.
Zelfredzaamheid vergroten
Zelfredzaamheid is een belangrijk uitgangspunt in de manier waarop sociale voorzieningen zijn ingericht. Inwoners kunnen zelf bij de gemeente aankloppen voor ondersteuning. Helaas is in praktijk niet iedereen even zelfredzaam. En die zelfredzaamheid wordt niet beter wanneer er minder hulp beschikbaar is, zo blijkt uit onderzoek van Movisie [4,5]. Juist voor de kwetsbaarste groepen blijkt de weg naar de beschikbare hulp niet gemakkelijk. Terwijl zelfredzaamheid juist de voorwaarde is die het gemeentelijke vangnet een kans van slagen moet geven, zelfs na verdere bezuinigingen.
Hoe vergroot je die zelfredzaamheid dan wél? Door inwoners te informeren en duidelijk de weg te wijzen naar ondersteuning. Dat is precies wat een Elkanders sociaal domein-website doet. Toegankelijke informatie, gekoppeld aan een praktisch overzicht van het hulpaanbod in de gemeente. De unieke combinatie van artikelen in begrijpelijke taal en een complete sociale kaart zorgt ervoor dat inwoners precies weten wat ze aan het hulpaanbod hebben. En door wet- en regelgeving in duidelijke taal uit te leggen weten inwoners beter waar ze aan toe zijn.
Het effect van de sociale kaart zie je bijvoorbeeld in de gemeente Neder-Betuwe, waar Ipsos I&O afgelopen jaar een een cliëntervaringsonderzoek over publiceerde [6]. Deelnemers aan dit onderzoek zijn te spreken over Kernpunt Neder-Betuwe: vooral hoe duidelijk de website is en hoe makkelijk het is om voorzieningen te vinden. Inwoners zijn beter voorgelicht voor zij contact opnemen met het sociaal team. Dit scheelt onnodige vragen bij de overbelaste welzijnsorganisaties. Met als gevolg: meer ruimte voor kwalitatief goede hulp!
“Ik heb eerst op de website van Kernpunt gekeken en pas daarna contact opgenomen”
– Inwoner van Neder-Betuwe
Wie weet waar hulp te vinden is? Orde in chaotisch hulpaanbod
Met minder geld voor maatwerkvoorzieningen is het een logische stap is om de voorliggende voorzieningen, dat hulpaanbod waar geen indicatie voor nodig is, meer voor het voetlicht te brengen.
Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan [7]. De veelheid aan loketten en een veranderlijk landschap aan zorgaanbieders is lastig te overzien. Niet alleen voor inwoners kan het lastig zijn om de juiste weg naar hulp te vinden. Ook zorgprofessionals en beleidsmedewerkers hebben lang niet altijd het totale aanbod helder. Daar komt het grote verloop van personeel in organisaties bij, een situatie die niet gunstig is voor het waarborgen van kennis.
Elkander borgt de kennis van sociaal domein in een gemeente en brengt alles bij elkaar. Het proces van het bouwen van een sociaal domein-website zelf is een prima exercitie is om de neuzen van beleidsmedewerkers dezelfde kant op te krijgen. Door middel van uitgebreide interviews met beleidsmedewerkers halen onze contentbeheerders haarfijn de lokale nuances, opvattingen over beleid en hiaten in kennis boven water. Dankzij dit proces heeft vervolgens iedereen in de organisatie het aanbod scherp.
Het resultaat is vervolgens een duidelijk te lezen ‘kaart’ van alle organisaties en hulpaanbod voor inwoners, zorgverleners en organisaties. Waardoor zorgverleners en gemeenteconsulenten meer tijd overhouden voor de inhoud. En waardoor voorliggende voorzieningen beter benut worden omdat deze beter gevonden worden door inwoners.
Ondersteuning door Elkander
Is het overzicht er eenmaal dankzij een digitale sociale kaart, dan kun je nog niet achteroverleunen. Een goede sociale kaart wordt voortdurend up-to-date en accuraat gehouden. Dankzij het uitgekiende beheersysteem van sociale kaart Invis met ingebouwde controles kloppen de contactgegevens en het aanbod van organisaties altijd. Organisaties voeren zelf hun hulpaanbod in. En onze servicedesk staat elke dag klaar om organisaties daarbij te helpen. Een groot deel van ons succes is te danken aan dienstverlening zoals deze.
Net zoals organisaties op de sociale kaart zelf, moet de informatieve content van een sociaal domein-website ook voortdurend worden gecontroleerd. Veel gemeenten vinden het lastig om deze zelf te onderhouden. Het vergt kostbare tijd van beleidsmedewerkers die beter ergens anders voor ingezet kan worden. Daarom kiest een groeiend aantal gemeenten ervoor om het contentbeheer uit te besteden aan contentbeheerders van Elkander. Deze professionals zorgen al voor 15 gemeenten dat taaie beleidsstukken vertaald worden in bruikbare informatie voor inwoners. Het contentbeheer uitbesteden aan Elkanders contentspecialisten garandeert niet alleen een betrouwbaar platform, al heel snel bespaar je als gemeente een hoop tijd en geld doordat communicatiemedewerkers en beleidsmedewerkers niet belast zijn met het beheer.
Een levend platform
De sociale kaart is goed gevuld, alle lokale informatie is toegevoegd en de website is in de lucht. Hoe zorg je er dan voor dat mensen de website gaan gebruiken? En dan niet eenmalig, maar met een vanzelfsprekendheid zoals je vroeger het telefoonboek erbij pakte. Daarvoor is natuurlijk naamsbekendheid nodig, maar daarmee zorg je er niet voor dat bezoekers vaker op de website komen.
Een aantal modules van de sociaal domein-website zorgen precies daarvoor, zonder dat daarbij extra investeringen nodig zijn. Een simpel voorbeeld daarvan is de activiteitenagenda. Zoek je als inwoner een beweegactiviteit? Of hulp bij het invullen van een lastig formulier? Er is genoeg te doen, dat zie je gelijk. Nog beter is het als die agenda precies toegespitst is op de directe omgeving van een bezoeker. Dat is precies wat de buurt-, wijk- of dorpskernpagina’s laten zien. Een mooi voorbeeld hiervan: de kernpagina’s van Wegwijs in West Betuwe.
Elke gemeente heeft andere wensen en dat is precies terug te zien in de verschillende sociaal domein-websites van onze klanten. De een heeft een website met vrijwilligersvacatures en nieuws over het sociaal domein, de ander een geldwijzer of ervaringsverhalen van inwoners. Al deze voorbeelden illustreren een andere aanpak, maar hebben hetzelfde doel: zorgen voor verbinding. Tussen inwoners onderling en tussen organisaties en inwoners. Wanneer dat lukt heb je je doel bereikt: een goede sociale kaart.
In elke gereedschapskist
Kortom, een digitale sociale kaart en de sociaal domein-website zijn onmisbaar gereedschap voor de gemeenten waar Elkander mee samenwerkt. Laagdrempelig in het gebruik en breed inzetbaar. Om te informeren, te ondersteunen, te verbinden en te ontlasten. Zo zorgen we ervoor dat het aanbod dat er al is, beter wordt benut. Juist wanneer er geen extra geld voor ondersteuning beschikbaar is.
Wil je weten hoe een sociale kaart of sociaal domein-website in jouw gemeente zou passen? Neem contact met ons op!
Bronnen
- VNG (2025, 18 april), Gemeenten vallen in financieel ravijn. VNG.nl.
- Vos, S. (2025, 26 maart). Bezuinigingen? Liever boekhoudtrucs. Binnenlands Bestuur.
- Bekkers, H. (2025, 23 januari). Middelgrote gemeenten hardst getroffen in ravijnjaar. Binnenlands Bestuur.
- Brink, C. & Winsemius, A. (2013). Zelfredzaamheid voor iedereen? Movisie.
- Movisie (2024, 22 juni). Gemeenten en een beter bereik van inwoners in het sociaal domein. Zien, luisteren, helpen. Movisie.nl.
- Den, T. ten, Kroese, D. & Werkhooven, J. van (2024). Cliëntervaringsonderzoek Wmo Kernpunt Neder-Betuwe. Rapportnummer 2024/005. Ipsos I&O, Amsterdam.
- Vegte, Harnold van der, Laan, S. van der & Faber, D. (2024). Het minimabeleid onder de loep. Evaluatie van het minimabeleid van de gemeente Midden-Groningen. Significant Ape.

Meer nieuws van Elkander
Elkander test website Samen Diemen met gebruikers
Een divers testpanel nam onze nieuwste sociaal domein-website uitvoerig onder de loep. Dankzij hun inzet en kritische blik kunnen we onze informatievoorziening verder verbeteren.
Nut en noodzaak van de sociale kaart
Het sociale domein is in beweging. Het komt dan goed uit als je de juiste organisaties kunt vinden in een systematisch digitaal overzicht. Handig voor individuele hulpvragers, voor de ondersteuners van hulpvragers en voor de professionals.
Elkander getest door stichting ABC
Elkander wil informatie toegankelijk maken voor iedereen. Dus nodigden we een testpanel van Stichting ABC uit om te kijken hoe we onze websites nog kunnen verbeteren voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.