Info voor iedereen: het Informatiepunt

/
/
/
/
Info voor iedereen: het Informatiepunt

Elkander werkt aan een nieuw digitaal informatiepunt in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek (KB). Het Informatiepunt is er voor mensen die laaggeletterd zijn en/of digitaal niet zo vaardig. De website heeft een zeer toegankelijke, rustige interface en eenvoudig taalgebruik. De eerste pilot met deze website loopt in Dordrecht.

 

Bekijk Het Informatiepunt Dordrecht

De bibliotheek informeert in een digitaliserende wereld

Het online Informatiepunt is de digitale tak van de fysieke Informatiepunten Digitale Overheid die in 2019 van start zijn gegaan. Het idee: iedereen moet mee kunnen doen. En dat geldt tegenwoordig zeker ook online. Bibliotheken en publieke dienstverleners slaan daarom de handen ineen om mensen dicht bij huis te ondersteunen bij digitaal contact met de overheid. Mensen kunnen bij Het Informatiepunt in hun lokale bibliotheek terecht met vragen over bijvoorbeeld zorg, huurtoeslag, DigiD en de belastingaangifte. Ook kunnen bibliotheken mensen helpen met bijvoorbeeld cursussen om digitaal vaardiger te worden. Dit soort cursussen en hulp van organisaties is nu ook online vindbaar via de website van Het Informatiepunt.

 

De eerste Informatiepunten openden dit jaar in 15 pilot-gemeenten door heel Nederland. Koning Willem Alexander was in november op bezoek bij het nieuwe Informatiepunt van de bibliotheek in Venlo. Lees er meer over op onze Facebook-pagina.

Elkander verzorgt de technische realisatie

Elkander verzorgt de technische realisatie van de digitale Informatiepunten. Het design is van onze partner Noeste IJver. De getoonde informatie, zoals cursussen en gegevens van organisaties, komt uit de digitale sociale kaart G!DS. Deze informatie wordt beheerd door de lokale bibliotheken.

Gebruikerstesten en ontwikkeling met de doelgroep

De website van Het Informatiepunt Dordrecht is nog volop in ontwikkeling. Omdat de gebruikers van de website niet digivaardig zijn, stelt dit ons als webbouwer voor een extra grote uitdaging: een website maken die zo eenvoudig mogelijk te bedienen is. Bij het ontwikkelen van de website is de projectgroep daarom vanaf het begin in gesprek gegaan met mensen uit de doelgroep, die in focusgroepen meedachten over het ontwerp. Momenteel wordt de website nog verder getest op gebruiksvriendelijkheid en aan de hand daarvan doorontwikkeld. Zodat de website het vinden van de juiste hulp voor deze mensen zo makkelijk mogelijk maakt.

Landelijk dekkend netwerk Informatiepunten

De eerste 15 bibliotheken gelden als pilots: van hun ervaringen kunnen andere bibliotheken leren.  Over 2 jaar is er een landelijk dekkend netwerk van Informatiepunten.

Interesse?

Bent u ook een Informatiepunt aan het inrichten in uw bibliotheek en wilt u meer weten over de mogelijkheden voor een bijpassende website? Neem dan contact op met accountmanager Sebastiaan Nieuwboer voor meer informatie.